Nieuw

Blog

Home / Content  / Wat zijn USP’s?

Als je zakelijke teksten schrijft krijg je algauw te maken met USP’s. Je weet wel, die belangrijke afko (afkorting) uit de bullshit bingo: Unique Selling Proposition (unique selling point, unique sales points). En zoals je inmiddels waarschijnlijk wel ontdekt hebt, is het met de bullshit bingo net zoals met oude legende’s: er zit altijd een kern van waarheid in. Maar wat zijn USP’s nou eigenlijk precies en hoe kun je ze in je webcontent gebruiken?

Wat zijn USP’s dan?

Eigenlijk zegt de term het zelf al: het gaat om unieke voordelen van je product of dienst. Datgene waarmee je je differentieert van je concurrenten (of als je echt gek bent op de bs-bingo: concullega’s).   Pas op: je USP gaat niet over de eigenschappen van je product of dienst. De afmetingen van een televisiescherm zijn geen USP. Tenzij het scherm 400 meter breed is, dan begin je wel weer erg uniek te worden.

En wat zijn goede USP’s dan

Toen ik een aantal jaar terug bij een (niet al te grote) bank werkte maakten we uitgebreid gebruik van USP’s. Elke (korte) productpagina begon met een lijstje USP’s. Een van de USP’s die bij elk product terugkwam (hmm) was: uw rekening is via internet 24/7 bereikbaar. Really? Dacht ik toen ik dat in mijn eerste week overal op de site tegenkwam. Een internetrekening waar ik 24 uur per dag, 7 dagen per week in kan? Dát is een USP? Niet echt, tenzij je natuurlijk zaken doet met het Reformatorisch Dagblad, dat op zondag gesloten is.

Hoe herken je een goede USP dan wel?

Laten we eerst de afkorting analyseren

Unique: wat je claimt moet uniek zijn. Anders dan anderen het doen. Anders dan de concurrent het dus doet.

Selling: wat je claimt moet verleiden tot conversie. Waarbij conversie niet perse verkoop hoeft te betekenen. Het kan ook zijn dat het benoemen van jouw persoonlijke USP leidt tot het krijgen van die ene droombaan.

Proposition: het is dus een voorstel wat je doet, waarbij jij iets aanbiedt en degene die het leest/hoort dat wel of niet accepteert

Die elementen moeten in een goede USP dus allemaal terugkomen.

En hoe ga je dan te werk?

  • Start met een sterk staaltje marktonderzoek. Wat zijn de wensen van jouw doelgroep? Wat is hun pijn? Waar zoeken ze een oplossing voor? Die vraag had je ook voor de zoektocht naar je USP moeten stellen, maar heb je het nog niet gedaan, doen dan.
  • Maar kijk ook naar je concurrenten! Daar hoef je geen duizenden euro’s in te proppen trouwens, dat kan – als je die euro’s niet hebt – veel goedkoper.
  • Je USP baseer je dus op zowel de behoeften van je klanten als de bestaande positionering van je concurrenten! Formuleer je USP duidelijk en eenduidig (ik benadruk het nog maar even). Ook hier gaat op: don’t make me think. Als je prospects er te lang over na moeten denken, ben je ze kwijt.
  • Wanneer je je USP gaat formuleren, start je zin dan met: “Wij zijn de enige die”, “Alleen bij ons kun je..”, “Er is geen ander product dat…” en vul de puntjes in. Zo hoef je dan uiteindelijk je USP niet te formuleren, maar het geeft je wel de juiste blik op waar je naar op zoek bent.

Oh en vergeet niet

– Je moet je claims wel kunnen onderbouwen! Wij van wc-eend, adviseren wc-eend, is hoe de meeste mensen claims van bedrijven zien. Zorg er dus voor dat er proof in je pudding zit!

– Heb je je klant eenmaal binnen, zorg dan dat je wat je belooft waar kunt maken. Grote claims met kleine resultaten kunnen bijzonder schadelijk zijn en die schade is moeilijk te fixen.

Aaah, ik vind geen USP

Lukt het je niet om een USP te bedenken voor jouw product of dienst? Dan is het tijd om dat product of die dienst ernstig te heroverwegen. Je loopt het risico dat je totaal niet interessant bent en in elk geval niet opvalt in deze wereld vol met ondernemers. Terug naar de tekentafel dus en goed nadenken over hoe je wel op kunt vallen en klanten speciaal naar jou toe kunt trekken.

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.