Nieuw

Blog

Home / Blogging  / Waarde toevoegen?

Je moet waarde toevoegen! Deze opdracht vliegt mij de hele dag via allerlei social mediaplatforms om de oren. Je moet waarde toevoegen! Het is de mantra van die neo-webadviseur. Je moet waarde toevoegen! Het kan vooral worden opgemaakt uit de mond van mensen die nog te lui zijn om ergens op te reageren, te beroerd om een ander echt een handje te helpen. En te oninteressant om zelf iets te melden te hebben. Waarde toevoegen! Het zijn holle beloftes.

Elke maand bezoeken tienduizenden mensen Contentgirls.nl. We zijn niet de best bezochte site van Nederland, maar we doen het leuk. Sites zoals Marketingfacts, FrankWatching, Molblog en Bright krijgen uiteraard nog veel meer bezoekers te verstouwen. Mooi, goed gedaan en chapeau.

Liefdewerk oud papier

Al deze sites worden volgeschreven door mensen die een poging wagen om hun kennis, visie en inzichten met lezers te delen. Er wordt natuurlijk hier en daar wat geld verdiend, maar écht rijk worden van (of zelfs maar een basale boterham verdienen met) een blog is voor de meeste uitbaters niet weggelegd. En de kans dat de bloggers betaald worden voor hun moeite is ook klein.

Dat is allemaal niet erg. Daar doen de meeste bloggers het helemaal niet voor.

Wat elk mens wil

Bloggen doe je omdat je een mening hebt. Je blogt omdat je iets vindt en dat wilt delen. Je schrijft omdat je iets geleerd hebt en hoopt dat een ander daar iets aan heeft. Je doet het omdat je denkt dat iets interessants te melden hebt en je hoopt daarmee te investeren in je (personal) brand. Maar waar veel bloggers het toch vooral voor doen is een hele simpele menselijke behoefte: erkenning.

Je hebt een idee, een gedachte, informatie of een stelling. Nu is het de kunst om dat naar virtueel papier te vertalen. Om er een stuk van te maken dat goed te lezen is, misschien zelfs een beetje grappig, maar in elk geval interessant. Bloed, zweet, tranen, ze zijn er allemaal. En als het je eenmaal gelukt is om een killer-blog te schrijven, kun je niet wachten op de reacties die je gaat krijgen.

Vergeet het maar…

Wham bam thank you ma’am

Natuurlijk wordt er hier en daar nog wel gereageerd. Natuurlijk neemt nog wel eens iemand de moeite om je te laten weten dat je niet voor niks je best hebt gedaan. Maar over het algemeen moeten de bloggers van tegenwoordig, Derek Ogilvy-achtige kwaliteiten hebben (goede analytics wil ook helpen trouwens) om te achterhalen of een blog gewaardeerd wordt. In het beste geval – en dat is nog steeds wel een gelukje – wordt je artikel getweet en ge-Like’d (1-klik-appreciatie), maar in de meeste gevallen wordt er geconsumeerd en verdergeklikt en dat was het dan.

Ergerlijk…

Zij zeggen wat jij denkt

Maar niet alleen ergerlijk, ook risicovol. Het percentage “creators” (zoals mensen die feitelijk wat toevoegen worden genoemd) is nog altijd relatief klein. Het percentage dat interessante content creëert, nog kleiner. Al die tweeters en likers zouden ze moeten koesteren in plaats van alleen gebruiken. Ze zouden wat moeten komen brengen, in plaats van alleen maar halen. Ze zouden waarde moeten delen, in plaats van alleen maar lenen. Want zonder al die contentmakers, wordt je twitter timeline opeens wel errug leeg!

Maar is een tweet, een like of een +1 dan geen erkenning? Laat je daarmee je appreciatie niet zien dan?

Optreden

Ik ben weleens op een podium te vinden. Soms om te spreken over het web, content en social media. Maar ook nog steeds om muziek ten gehore te brengen. Vóór een optreden ben ik altijd eindeloos zenuwachtig. Vergelijk dat met het moment dat je je blog afhebt. Je weet dat wanneer je op publish klikt, je je openstelt voor kritiek van iedereen met een toetsenbord. Alle ogen op jou, je eigen virtuele podium.

Ná het optreden, is de stress weg en heeft het plaatsgemaakt voor het heerlijke post-adrenaline-high-gevoel. Dat is ook het moment dat men naar je toekomt om je te feliciteren of van kritiek te voorzien.

Wat betekent die duim (tweet,+1)

Voor iemand die zichzelf laat zien (of dat nou in een lied is of een artikel), is er niks erger dan het uitblijven van reacties. Niemand zegt wat. Je gaat weer op je plek zitten. Nou, dat was het dan: anticlimax. Maar niet alleen dat, je voelt je onzeker en bekeken. Wat vindt men? Dat duimpje omhoog van die jongen in het publiek is leuk, maar wat bedoelt hij? Goed gedaan, mooie jurk, je haar zit leuk, ondanks je gebrek aan zangtalent, heb ik me vermaakt. Hou die duim maar bij je…zeg eens wat!

Bloggen is het podium beklimmen. Het podium beklimmen is een stukje van jezelf blootgeven. En wanneer dat stukje bloot is, ben je een beetje naakt. Dat is het moment waarop de reacties van anderen extra tellen.

Vergeet je bronnen niet

Dus wil je waarde delen? Wil je dat die waarde blijft komen? Wil je dat die magische beek met waarde niet opdroogt? Voed hem dan. Op het social web heb je twee groepen die van belang zijn: je volgers, die je berichten en links (jouw curated content) wel of niet waarderen, maar ook je nieuwsbronnen. Zonder die laatste groep, zal je zelf waarde moeten gaan toevoegen en dat is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.