Nieuw

Blog

Home / Opinie  / Social media experts bestaan niet,…zei de leek

Hier en daar wordt beweerd dat social media experts niet bestaan. Heftig gediscussieerd over wat een social media expert moet kunnen. En geconcludeerd dat iemand die er echt wat vanaf weet zich niet zo zou moeten noemen.

Wat een onzin!

Er is wel degelijk expertise gemoeid met social media. Er is wel degelijk een set aan zaken waar je goed in moet zijn om eventuele doelstellingen te behalen. Zelfs – for the record – wanneer die doelstelling enkel is dat je het gezellig wilt hebben. Oh en voor wie anders beweert (ik las het laatst): social media bestaat wel.

Kaders

Voordat ik verder ga, even wat over mijn eigen achtergrond. Speciaal voor jou, zodat je daarmee de achtergrond van dit betoog wat beter kunt plaatsen.

Mijn eerste stappen op het social web nam ik in ’97. Je had toen nog geen vriendenlijstjes om met elkaar te vergelijken, maar ik chatte er redelijk stevig op los op wxs(world access) chat. Waar ik een hele hoop vrienden maakte, die gezellig meededen wanneer ik weer eens gekke plannen had.

Toen ik mijn eerste eigen website maakte, zette ik voor de leuk een paar van mijn ICQ-vrienden met foto en UIN  (Unique Identification Number) op mijn website. In no time ontving ik mailtjes en berichten van zowel andere vrienden als volslagen vreemden met de vraag of zij er ook bij mochten. Binnen een paar maanden had ik een site met 2500 profielen en bijna duizend ICQ-vriendjes. Van mijn site werden overigens (en met toestemming) ook een Engelse en een Brazilliaanse versie gemaakt.

Later startte ik met bloggen. Dat deed ik niet met blogsoftware overigens, maar wel door elke week een artikel te plaatsen. Aan mijn site hing ik een forum waar bezoekers konden reageren op het artikel van die week. Er waren op het hoogtepunt driehonderd leden en duizenden bezoekers en we kletsten wat af. Dat forum is nu in handen van een aantal van de gebruikers en ik blogte verder op Xoops, Mambo en via Nucleus naar WordPress.

Door dagelijks te bloggen wist ik zo’n 2000 bezoekers per dag naar die (mijn persoonlijke) site te trekken. Om je een idee te geven: dat doet Contentgirls pas na drie jaar.  Er werd uitgebreid gereageerd en gediscussieerd en het was er wat mij betreft goed toeven. Maar ja, het was ook mijn site hè, dus of dat nou een objectieve observatie is…

Ergens tussendoor deed ik ook nog wat op CU2 en Hyves (wie niet). Dat leverde me een hoop Hyvesvriendjes op met dito smileys. Laten we daar vooral niet te lang bij stilstaan.

Twitter en ook Facebook vond ik in het begin niks. Maar ik vond wel dat ik er moest rondkijken, want ja nieuwsgierig ben ik dan weer wel. Voordat ik het wist was ik verkocht. En ook hier wist ik communities op te bouwen, zoals ook overigens met deze website (Contentgirls dus hè).

/opschepperitis (of voor de noobs > einde opschepperitis)

Heb je deze Amerikaanse opschepperij als nuchtere, maaiveld-Nederlander overleefd? Dan zal ik uitleggen waarom ik dat graag allemaal even op een rijtje zet, maar ook de rode draad die ik zie, uiteenzetten.

Communities en beïnvloeding

Tegenwoordig (meer dan vroeger) wordt het web bevolkt door de goegemeente. De internetdichtheid ligt hoog en het aantal mensen dat veel gebruik maakt van blogs, social sites, chat en fora ook. Al die plekken waar mensen virtueel samenkomen, zijn niks anders dan communities. En om binnen die communities een prominente plaats in te nemen (en van invloed te zijn en dus dat wat je wilt voor elkaar krijgen), zal je de manier waarop mensen met elkaar omgaan en op elkaar reageren moeten begrijpen en moeten kunnen manipuleren. Dat laatste natuurlijk (of in elk geval wat mij betreft) zonder negatieve connotatie, ook wel beïnvloeden genoemd.

Goed zijn in het gebruik van Facebook, maakt je een facebook expert en geen social media expert. Weten hoe je je achtergrond moet veranderen in Twitter, maakt je een Twitter expert (of is het dan een twexpert?). Goed zijn in het om je heen verzamelen van mensen en van invloed zijn op die mensen, dat maakt je een expert in communities en dus social media.

Communities? En social media dan?

Met social media is iets interessants aan de hand. Anders dan in de tijd dat CU2 vreselijk populair was, maakt het grote aantal mensen dat er gebruik van maakt het zeer vatbaar voor hype-eritis B. En het feit dat journalisten het ook eindelijk ontdekt hebben, na jarenlang internetpublicaties te min voor woorden te vinden (het is niet voor niks dat Francisco van Joolen lange tijd de hipperd onder de journalisten was…I rest my case), zorgt ervoor dat de hele wereld en z’n grootje net doet alsof het allemaal nét ontdekt is. Meestal omdat men het zelf nét ontdekt heeft. Niet gek dus dat een nieuwe term nodig was voor een oud fenomeen. Communities waren saai, social media klonk beter (want nieuwer).

Expert

Maar goed: het in staat zijn mensen aan je te binden en hen te beïnvloeden dus. Is dan iedereen met een grote set volgers die hen een polonaise kan laten doen een social media expert? Nee, dat niet. Want om expert te zijn, is het nodig dat je kunt uitleggen wat je doet, het kunt overbrengen op een ander en op verschillende plekken (onder verschillende omstandigheden)  kunt inzetten.

Je kunt er in het polonaise-geval wel goed in zijn trouwens.  Maar, als je geen idee hebt waar het hem in zit en geen interesse hebt om daarover na te denken, dan is je kennis van beperkte waarde. De titel social media expert werkt in dat geval alleen maar verwarring in de hand. De kans dat je om advies gevraagd wordt is dan namelijk groot, de kans dat je iemand van advies kunt voorzien heel klein.

Skills

Overigens is er gewoon een aantal basis skills waar je over moet beschikken om het medium effectief te gebruiken. Zoals je om goed piano te leren spelen het liefst lange slanke vingers moet hebben. Heb je van die stompjes, dan kun je dat met talent en hard oefenen wel overwinnen, maar dat het lastiger is, staat vast.

Gevoel voor menselijke verhoudingen, een beeld van hoe je zelf (en verschillende typen gedrag) overkomt op anderen, in staat zijn tot het schrijven van een coherent verhaal (of dat nou in 140 of 1000 tekens is), een basale kennis van het Nederlands (want de meeste communicatie vindt voorlopig nog steeds plaats middels tekst) , begrip van de techniek die achter de mooiste plekken op internet schuilt of in elk geval van de platformen die we gebruiken (de Twitters etc.). Kennis van de cultuur die op het web bestaat. Het is allemaal niet absoluut voorwaardelijk maar moet, indien niet aanwezig, op andere fronten (talent en keihard werken) worden gecompenseerd, net als die piano-stompjes van net.

In de modder

De social media expert bestaat dus wel. En is – in het heel kort – te herkennen aan haar skills en kennis, maar ook vooral aan eerdere successen. En daar heeft de social media expert het gemakkelijker dan de juridsch of de medisch expert. Want om ervaring op te doen in die vakgebieden zal iemand je een baan erin moeten geven en ben je dus afhankelijk van anderen. Op het wereldwijde web, kun je als aspiring expert jezelf die baan gewoon geven en aan de slag gaan.

Bridgeee

Wat meteen een mooi bruggetje is naar mijn opschepperij aan het begin van dit betoog. Want hoewel het best lekker voelde om het eens ongegeneerd te doen, had ik ook wel een punt (jawel). De meeste van de sites en communities die ik heb opgezet, draaide ik in elkaar en managede ik in mijn eigen tijd. Het was pas veel later dat ik van dit specifieke onderwerp mijn werk heb gemaakt. Toen ik ermee begon, wist ik niet dat er wel een kunst bij kwam kijken en deed ik het vooral omdat ik het leuk vond. Pas later begon het me te interesseren wat er dan achter zat en wat wel en wat niet werkte. En ging ik daar ook mee experimenteren.

Dat is zeker niet de enige weg, maar het is wel een mogelijke weg. Eentje die ik je in elk geval uit persoonlijke ervaring kan aanraden.

Kilometers

Want dat je om jezelf expert te noemen kilometers moet maken, dat staat wat mij betreft buiten kijf. Je moet hebben geprobeerd en hebben gefaald. Het moet gelukt zijn en mislukt. Want alleen dan kun je ook weten hoe je moet bijsturen en verbeteren.

Maar dat je om jezelf een expert te noemen ook een stap naar achter moet kunnen zetten en het grote plaatje moet kunnen zien, staat ook vast.

Facebook is van voorbijgaande aard, Twitter ook. Tien jaar geleden waren hele andere spelers van belang en over tien jaar zullen dat namen zijn die we nu nog niet kennen. Maar de werking, de menselijke aard blijft hetzelfde. En die verraadt zich uiteindelijk altijd, of het nou met irritante smileys gaat of hashtags. Het gaat dus veel meer over gedrag en de beïnvloeding daarvan, dan om Facebook, LinkedIn of Hyves. Veel meer over de waarheid áchter de community, dan over de community zelf.

Verzuchten

Ik snap best dat zowel mensen die expert zijn als hobbyisten soms een beetje moe worden van ál die social media experts die uit alle hoeken en gaten kruipen. Sommige verkondigen onzin, sommige hebben de bel horen luiden maar zijn de klepel echt heel erg kwijt en sommige kunnen de term Social media niet eens spellen.  Maar om daarmee te stellen dat Social Media Experts niet bestaan, vind ik eindeloos kort door de bocht.

Soms win ik per ongeluk met Triviant van mijn vader. Maar meestal wint mijn vader gewoon van mij en dat is ook logisch. Die man heeft in zijn leven meer boeken gelezen dan ik sites heb gezien en heeft het geheugen van een dikke server. Dat ik soms ook met geluk (veel entertainmentvragen) een potje kan winnen, maakt niet dat mijn vader er minder goed in is en minder kennis bezit. Het bewijst gewoon dat op elke regel een uitzondering is.

Dus…

Ik noem mezelf zonder enige vorm van gêne social media expert. En niet alleen vermaak ik me daar prima mee, het lukt me ook om anderen op dat gebied van advies te voorzien.

Maar neem jezelf niet te serieus: goed is in the eye of the beholder en daarbij is het uiterst onaantrekkelijk als je niet in staat bent om eens hartelijk om jezelf te lachen. Dit vakgebied is nog volop in beweging en het laatste is er nog niet over gezegd. Maar het zou wel fijn zijn als per-ongeluk-triviant-winnaars niet zo zurig doen, zodat degene die serieus bezig willen zijn met het ontwikkelen van en investeren in dit vakgebied de discussie echt kunnen voeren.

Vanuit een zeer zonnig en warm Aruba!

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.