Nieuw

Blog

Home / Categorie  / #smc030 The Foodie edition

SMC030, ik was er nog nooit geweest. Waarom niet? Dat is een lang en sappig verhaal dat ik je alleen kan vertellen bij een kop koffie. Maar afgelopen woensdag was ik er wel bij. En het was verrassend leuk.

Het thema van de avond – die plaatsvond in het Carlton President hotel in Maarssen – was eten. En niet zomaar eten, maar eten voor foodies: mensen die spannend eten ook daadwerkelijk appreciëren. Zelf ben ik vooral een hele specifieke eter: er zijn maar heel weinig dingen die ik specifiek wél lust. En heel veel dingen die ik specifiek niet lust.

Hoe anders waren de sprekers van de avond: vol enthousiasme over eten, nieuwe manieren van eten ontdekken en delen en met ideeën over het verbeteren van de – toch wat karige- Nederlandse hospitality-industrie.

Havana in da house

smc030Maar voordat we in het eten duiken, wil ik kort even in het drinken duiken. MC van de avond, Kim van Velzen, bracht speciaal voor mij – én ook wel om zijn verhaal over hoe hij mij ooit een fles rum cadeau gaf bij een borrel te illustreren- een fles rum mee. Een 7 jaar oude Havana rum zelfs. Erg lekker en een mooie aanvulling op mijn verzameling. Waarvoor dank Kim!

Afhalen bij de buren

En dan de sprekers. Na een mooie introductie van Kim, was Marieke Hart aan de beurt. Zij is de initiatiefnemer (samen met haar vriend) van de website thuisafgehaald.nl. Op deze site kunnen thuiskoks hun waar aanbieden en geïnteresseerden bestellingen doen. Niet bij dure restaurants dus, maar feitelijk bij mensen bij jou uit de buurt die een lekker potje kunnen koken.

Lastige eter en licht anti-sociaal die ik ben, geen feest voor mij, maar Hart charmeerde zo hard (see what I did there!) met haar enthousiasme over het initiatief dat zelfs ik erdoor werd aangesproken.

Stralend en met een grote glimlach vertelde ze aan het aanwezige publiek over de website, de succesverhalen en de ontwikkelingen. Zoals haar samenwerking met een aantal Nederlandse gemeenten die het sociale aspect vooral omarmen. Maar ook het doorvoeren van gamification-elementen in de site en haar verbazing over de manier waarop haar community (de thuiskoks) dit oppakt.

Al met al een mooi initiatief, zelfs voor een non-foodie zoals ik. En aangezien ze nog op zoek zijn naar funding voor hun app, wil ik hier meteen een oproep te doen om even te gaan kijken en eventueel die portemonnee te trekken. Meer informatie vind je hier.

Worstenparade

Wat doe je als kleine ondernemer wanneer je de concurrentie met de grote jongens niet in alle redelijkheid meer aan kan gaan? Daarover vertelde de Rotterdamse Ank van restaurant Antichic en lunchroom Capuccino. Toen de Hema voor 1 euro een kop koffie én een hapje aanbood, dacht Ank: “WTF?! Daar kan ik niet tegen op concurreren!” Maar Ank klaagde niet en bedacht in samenwerking met wat andere leuke lui een ludieke actie als reactie op de aanbieding van de HEMA: een gratis Unox-rookworst bij een koffie van Ank. Haar actie haalde de kranten en zelfs de televisie. De niet-lullen-maar-poetsen-Rotterdamse was licht ontroerd door de reacties van haar twitter followers, Facebook fans, en klanten. De hashtag van de actie (#tijdvoorkoffie) ging door het dak en mensen stuurden de meest fantastische foto’s van rookworst en koffie naar Ank.

Een heerlijk verhaal, van een pittige dame en ook lekker uit de praktijk. Wie meer wil lezen over deze case, kan hier terecht.

Foodie-kids

Zelf vraag ik vaak naar het  kindermenu. Daar zit in elk geval altijd iets bij wat me kan bekoren. Maar de dochter van Susan Aretz bleek veel meer een fijnproever dan ik. Susan kwam er algauw achter dat restaurants daar niet op ingericht zijn. Kindermenu’s bieden vaak pannenkoeken, patat en appelmoes, maar hebben kids niet ook recht op een kwalitatief goede maaltijd, maar dan in een hoeveelheid die bij hun maagje past?

Die vraag stelde Susan zichzelf dus ook en dat leverde het initiatief en de bijbehorende website Smulpaapje.nl op. Smulpaapje helpt ouders bij het vinden van restaurants die meer dan patat en appelmoes bieden. Restaurants met een interessant menu voor de kids kunnen zich op de site aanmelden en zo een vermelding krijgen.

Met smulpaapje zat Susan al eens bij Koffietijd en stond ze uitgebreid in kranten en tijdschriften. Op de site vind je trouwens ook recepten voor je kids, maar natuurlijk ook gewoon voor jezelf!

Geen foodie, toch vermaakt

Drie sterke vrouwen, met prachtige initiatieven, één man, met mooie ideeën én een fles rum. Al met al was SMC030 the foodie edition een succes. De lekkere hapjes die verzorgd werden door een van de thuiskoks van thuisafgehaald.nl en de mooie aankleding in het toch best chique Carlton President hotel waren mooie extra’s. En als dat allemaal niks voor jou is, is er altijd nog de borrel, want ook die was in goed gezelschap en gezellig.

Was je er niet bij, dan is er altijd nog de video.

httpv://www.youtube.com/watch?v=Iw6Smk0e6LQ

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.