Nieuw

Blog

Home / Content  / Personalisatie is een ramp…voor contentmanagers

Personalisatie: een toverwoord. Alles moet persoonlijker en al helemaal op het web. Helemaal geen gek idee. Heerlijk als een website weet wat ik wil, waar ik naar op zoek ben, waar ik behoefte aan heb. Als websurfer ben ik gék op personalisatie. Heerlijk als ze mijn naam weten. Heerlijk als ze weten wanneer ik jarig ben. Nog mooier als ze weten dat ik geïnteresseerd ben in boeken over vampiers en op zoek naar spelletjes voor de Wii en zélfs welke spelletjes ik dan bij voorkeur koop. Even los van alle privacyaspecten – die komen in een volgende blog nog wel langs – vind ik het allemaal prachtig en een prettige ervaring.

Als webmaker en specifieker nog, als webschrijver en webonderhouder is al dat gepersonaliseer een regelrechte ramp.

Kanaalspecifiek

Het begint meestal met het idee – en het is een goed idee, echt – dat content speciaal moet worden toegespitst op elk specifiek kanaal. De mobiel, de iPhone App, de reguliere site (en vaak meer touchscreens in de winkel etc.) moeten elk hun eigen versie hebben van dezelfde inhoud. Op zich logisch, maar in dit geval heb je dan opeens 3 versies van 1 pagina. Heb je geluk, dan kun je dat als contentbeheerder of webredacteur allemaal in 1 CMS beheren. Are you the rest of us, dan heb je voor elk kanaal een apart CMS. Niet alleen 3 keer maken, maar ook 3 keer inloggen, 3 keer aanpassen, 3 keer een kans om het fout te doen. Komt er een nieuw kanaal bij, dan blijkt vaak dat de oude CMS’en alleen na wel heeeeeel veel verbouwingen dat nieuwe kanaal ook kunnen onderhouden. En dat past niet binnen de scope van het project. Dus wordt er een nieuw CMS ergens vandaan getrokken en nu mag je alles 4 keer doen. Wat een feest.

Personaliseren

Maar daar eindigt het niet. Want dat is natuurlijk geen personaliseren. Nee, personaliseren wil je doen op basis van herkomst, koopgedrag, klikgedrag en al dat moois. Echt personaliseren betekent dat je van elke pagina een x aantal versies hebt. Met subtiele – maar essentiële – verschillen in de content, misschien de navigatie, in elk geval het beeldmateriaal. Nu nog vooral op het webkanaal. Maar dat betekent wel dat een beetje grote website al heel snel duizenden pagina’s kan hebben, die in het CMS vaak verstopt zitten – want van 1 pagina zijn verschillende versies.

Mensenwerk

Er wordt nu veel gevraagd van je abstracte denkvermogen. Je ziet in het CMS pagina A, maar pagina A heeft ook versie A1, A2, A2a en A2a1. En hoewel er allerlei systemen zijn die ervoor zorgen dat de juiste klant, de juiste versie te zien krijgt, blijft het schrijven van de teksten, het maken van de afbeeldingen, maar ook het opvoeren van het geheel gewoon mensenwerk.

Capaciteit

Dat laatste wordt bij de aankoop van al die mooie systemen nog wel eens vergeten. Dat de mogelijkheden van het systeem vaak fantastisch zijn, maar dat diezelfde mogelijkheden ook extra werk kosten en dat extra werk, dus extra handjes behoeft. Projectleiders zijn vaak zo blij dat de implementatie van het systeem gelukt is, dat ze van vreugde (denk ik) vergeten dat er ook nog mensen mee moeten werken. Opdrachtgevers (bedrijven) vergeten dat ook vaak. Er komen opeens 3000 pagina’s bij (en dat gaat hard, want als de rest van het bedrijf doorheeft hoe effectief dat personaliseren is, wordt de vraag alleen maar groter) en als het je lukt om uit te leggen dat zoveel extra pagina’s, qua capaciteit ook extra inzet vraagt – krijg je er (en dit is wiskunde) altijd 75% te weinig capaciteit bij.

Supercontentmanagers

Toch moet het gebeuren, dat personaliseren. Nogmaals: als sitesurfer ben ik er erg enthousiast over dat ik datgene te zien krijg dat past bij mijn behoefte. Maar in mijn ervaring is het aan de achterkant vaak op onhandige wijze aan elkaar geknoopt en is men zich er niet van bewust hoe dat onderhoud met al die pagina’s eruit gaat zien. Contentmanagers moeten een soort supermensen zijn om het dan nog goed te doen.

Oplossing

Eerlijk gezegd heb ik geen oplossing. Dat er meer mensen nodig zijn als er meer data is, staat vast. Dat er beter moet worden nagedacht over de inrichting van CMS’en ook. Maar hoe je het voor elkaar krijgt dat dit ook gebeurt….? Ik heb het nog niet ontdekt.

Of …..zit ik ernaast? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën over het beheer van gepersonaliseerde websites.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.