Nieuw

Blog

Home / Intern  / Op de schop in 2012

Het is inmiddels 3,5 jaar geleden dat Contentgirls.nl live ging. Ik kan me nog goed herinneren hoe spannend ik het vond. Het was zeker niet mijn eerste site en ook niet de eerste keer dat ik ging bloggen. Maar het was wel de eerste keer dat ik het online ging hebben over online. Praten over mijn vak, ik bleek er veel zenuwachtiger over dan over politiek, huis & haard of mijn eigen gevoel.

Maar ik vond dat ik het met een goed doel deed: Contentgirls moest een plek bieden aan al die vrouwen (vooral vrouwen ja) die zichzelf webredacteur noemden (al veranderden we dat binnen de kortste keren naar contentspecialist) en die zo weinig te horen waren. Dus trok ik wat collega’s van toen een kamer in, dwong ze te beloven om mee te doen en Contentgirls was geboren.

De eerste maand hadden we nog honderden bezoekers, de tweede maand zaten we al op een paar duizend. Inmiddels – 3,5 jaar verder – zijn we vorige maand de 50.000 unieke bezoekers per maand gepasseerd. Voor een site die binnen een paar dagen geboren werd, geen slechte score.

Maar er is nog meer veranderd:

  • Inmiddels bloggen er 38 bloggers maandelijks voor Contentgirls
  • In de afgelopen jaren hebben meer dan 100 bloggers artikelen gepubliceerd op de site
  • Het Twitteronderzoek van vorig jaar werd 26.000 keer gedownload
  • Het Twitteronderzoek van dit jaar al meer dan 3000 keer
  • De site biedt meer dan 1500 artikelen over alles wat maar met het web te maken heeft
  • Naar de Contentgirlsborrels die we tot vorig jaar organiseerden, kwamen in totaal meer dan 100 mensen om te borrelen
  • We hebben meer dan 700 Facebook fans, meer dan 9000 Twittervrienden,  meer dan 300 groepsleden op LinkedIn en meer dan 600 RSS-abonnees

Fantastisch! En toch…toch heb ik besloten dat het allemaal anders moet.

Groei en ontwikkeling

Contentgirls is absoluut mijn liefdesbaby. Maar zelfs ik moet eerlijk toegeven: mijn liefdesbaby heeft een make-over nodig. Al heel snel na de start was duidelijk (althans voor mij), dat Contentgirls zich -ondanks de naam – helemaal niet alleen op vrouwen richt. De nadruk was/is er wel, maar het is absoluut niet exclusief een site voor vrouwen. Ook werd algauw duidelijk dat Contentgirls niet alleen onderwerpen biedt die interessant zijn voor webredacteuren, maar eigenlijk voor iedereen die zich bezighoudt met de voorkant van het online kanaal. En hoewel voor mij al de hele tijd duidelijk was dat content veel meer is dan alleen maar tekst, moest ik dat wel érg vaak aan deze en gene uitlegen.

In het kort: de naam – die bij de start zo sterk was – werd steeds meer een beperking.

Op de schop

Tijd voor de make-over dus. Na lang beraad, veel juiste mensen op het juiste moment en een avond goed eten en drinken heb ik de beslissing genomen: het moet anders.

Wat wat wat? Nou dat:

Ik ben nu bezig met het op poten zetten van een strategie, een scherpere doelgroep-beschrijving en duidelijkere positionering van Contentgirls.

Naar aanleiding daarvan zal Contentgirls de komende maanden een professionele redesign krijgen. Niet alleen de layout gaat op de schop, maar we gaan ook proberen om functionaliteit toe te voegen.

De meeste opvallende verandering: Contentgirls zal vanaf de livegang van de nieuwe site een andere naam krijgen!

Nu had ik dat alles natuurlijk heel sneaky in elkaar kunnen draaien, een mooi communicatie- en marketingplan voor de nieuwe site kunnen tikken en pas op het juiste moment in de planning daar wat over kunnen zeggen. Maar ja, dat zou wel erg overdreven zijn. Daarbij leek het mij wel leuk om jullie de komende tijd op de hoogte te houden van wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Want achter die schermen zullen een hele hoop mensen zich bezighouden met alle veranderingen. Of het nu gaat om een nieuwe strategie voor Contentgirls, een communicatieplan voor de nieuwe naam, het ontwerp of de techniek, vele handen hebben aangeboden te helpen bij deze – toch wel – spannende koersverandering. Maar over dat op de hoogte houden straks weer. Want wat je natuurlijk wil weten is dit…

Contentgirls wordt…

De nieuwe naam van Contentgirls is tatatataaaaa > www.42bis.nl. In het kort staat 42bis voor 2 zaken: 42, als in “Het antwoord op de ultieme vraag over het Leven, het Universum, en Alles..” uit het boek The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy van Douglas Adams.  En bis als toevoeging die duidelijk moet maken dat het een adres is: hét adres voor het antwoord op de ultieme vraag over het Leven, het Universum, en Alles…..over internet!

Dat in het kort. Voordat ik er mijn hele verhaal (dat komt wel nog) bij vertel, ben ik überhaupt benieuwd naar jullie eerste reacties.

Wennen

Het is even wennen. Tenminste, dat is het voor mij wel. Maar nu het idee van vernieuwing eenmaal in mijn hoofd vaste vorm aan begint te nemen, heb ik er eindeloos veel zin an. Ik heb me dan ook voorgenomen om – zodra we echt van start gaan en dat is in januari – jullie via Contentgirls op de hoogte te houden van de vorderingen, uitdagingen, idiote beslissingen en geinige anekdotes rondom dit project. Wie weet heb je er wat aan, al is het maar als vervelingsverdrijver.

Ik hoop dat jullie een klein beetje van mijn gezonde spanning meevoelen, maar ik hoop vooral dat jullie straks allemaal meegáán naar 42bis, want zonder u – mevrouw en meneer de lezer – wordt het natuurlijk niks daar op dat nieuwe adres!

Groet,

Xaviera Ringeling
Hoofdredacteur Contentgirls

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.