Nieuw

Blog

Home / Adverteren & Campagnes  / Maar wat is perfect?

Dun, dunner, dunst, dat is de vrouw in de wereld van de reclame. Met dansend haar en een perfecte huid, ziet ze er altijd zo’n 15 jaar jonger uit dan ze eigenlijk is. Dat ze maar marginaal op de vrouw lijkt die we dagelijkse op straat zien en dat haar maat in de winkel niet eens te koop is (althans niet in winkels waar kleding voor volwassenen wordt verkocht), weten we allang. Toch blijven reclamemakers ons via televisie en tijdschriften bombarderen met beelden van deze niet-bestaande-medemensen. En wij blijven ernaar kijken.

De laatste jaren laait de discussie over deze gang van zaken steeds vaker op. Dove ging aan de slag met “gewone” vrouwen in hun campagne. De modewereld riep er zelf het een en ander over. En er werden verschillende documentaires gemaakt over de zoektocht naar niet bestaande perfectie via plastische chirurgie en andere drastische maatregelen. Maar echt zoden aan de dijk zet dat niet bij de reclameboys (causaal verband?).

Beïnvloed

Dat de beelden waarmee we dag na dag, uur na uur, elke keer dat we media gebruiken worden overspoeld,  invloed hebben op ons wereld- en zelfbeeld, ervoer ik laatst (en niet voor het eerst) op vakantie. De Spaanse stranden liggen nu eenmaal vol met vrouwen die niet voldoen aan het standaard schoonheidsideaal. Nu maken de Engelse Spanjegangers het ook wel érg bont hoor. Maar hier en daar liepen dames rond die er best stylish uit wisten te zien in een bikini. De eerste dag vond ik hen eigenlijk toch nog te dik. Terwijl we het hier hebben over maatjes 36. Maar ik zag buikjes, putjes, schouders die niet perfect in verhouding waren of heupen die net niet liepen zoals ik van tv gewend was.

Het is niet echt

Gelukkig tikte ik mezelf al na een paar uur op de vingers. Dit waren geen vetbuiken. Dit waren hele normale lichaamsdelen, die bij elk mens – die wel eens een klein hapje eet – horen. En nee, deze dames zagen er niet uit als Halle Berry die net uit het water kwam in die James Bond film, maar de kans is érg groot dat Halle Berry er niet uitziet als Halle Berry die uit het water kwam in die ene James Bond film. Totale perfectie bestaat niet en het beeld dat wij opgedrongen krijgen van wat het wél zou moeten zijn, is totaal niet realistisch en potentieel schadelijk voor (in elk geval) jonge mensen.

Tegenwoordig trek ik me veeeel minder aan van wat “men” vindt. Maar ik kan me een tijd herinneren dat ik maat 34 had (en nog lang geen 34 was…en al zeker geen 36) en in de spiegel een dikkertje zag. Natuurlijk ligt dat niet alleen aan de reclameboys, ouders hebben ook wat in de melk te brokkelen. Maar met het mediageweld waar we tegenwoordig aan worden blootgesteld, is het wel érg lastig om dat compleet te negeren.

Verboden

In Engeland werd iets meer dan een week geleden een reclame verboden waarin Julia Roberts de hoofdrol speelt. Men vond het gefotosoepte hoofd van Roberts (die van zichzelf toch mooi genoeg is zou je denken) té misleidend. Terecht wat mij betreft, al vind ik verbieden altijd zo eng.

Vragen

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe jullie hier tegenaan kijken. Misleidend of niet? Is dat erg? Heeft dat invloed op de manier waarop je jezelf en anderen ziet? Of is dat allemaal geen big deal? En moet de modewereld, reclamewereld, televisiewereld (waar mensen met volledig opgemaakte hoofden uit coma’s ontwaken) daar iets mee of helemaal niet? Vragen en nog meer vragen, kies er een of meer, ik ben benieuwd naar je antwoord.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.