Nieuw

Blog

Home / Categorie  / Maak je liever geen goede content? Richt je redactie dan decentraal in!

Of ik het bedrijf voor de rechter wilde verdedigen bij een belangrijke zaak, was de vraag. De huisjuristen hadden het druk in deze tijd van het jaar en konden wel wat extra handjes gebruiken. Nu kijk ik regelmatig naar Suits en weet ik dus redelijk wat van hoe het er in een rechtbank aan toegaat. En hoewel mijn leidinggevende mij geen extra tijd gaf om aan de belangrijke zaak te werken, besloot ik de verantwoordelijkheid gewoon op mij te nemen. Hoe moeilijk kon het nou zijn?

Oké…dat is natuurlijk helemaal niet waar. Niemand heeft me ooit gevraagd om als advocaat op te treden. Dat zou ook van den zotte zijn. Dat ik regelmatig rechtbankdrama’s kijk, maakt me absoluut niet geschikt als advocaat. Dat de meeste zaken helemaal niet zo moeilijk zijn, betekent niet dat ik me eraan moet wagen.

Toch is dit wat er in veel bedrijven en organisaties gebeurt. Maar dan niet rondom juridische kwesties, maar waar het gaat om content. Ik heb het over: de decentrale redactie (denk hier een horrormuziekje).

Vogelhuisjes bouwen

Het internet heeft veel mooie zaken gebracht: nyan cat, IoT, porren op Facebook en – ook niet onbelangrijk – de juiste push aan bedrijven om hen eraan te herinneren dat de waarde die zij halen uit wat ze doen, er is bij gratie van de waarde die hun doelgroep eruit haalt. Oftewel: bedrijven kunnen zich niet langer eindeloos verstoppen achter dikke muren en de klant zomaar vertellen wat hij moet vinden, denken en doen. Bedrijven moeten waarde bieden en een van de manieren (naast hun producten zelf) om dat te doen, is door het bieden van goede (en waardevolle) content.

So far, so good

Maar  bedrijven zijn helemaal geen contentmakers. Zij kunnen content maken, zoals ik vogelhuisjes kan bouwen: niet heel erg goed. Niet gek, want voor de meeste bedrijven is het niet hun primaire proces. Een bank bedenkt financiële producten. Hun primaire proces bevindt zich rondom betaalverkeer. Een universiteit leidt mensen op en onderzoekt: hun primaire proces is educatie. Bij een dierentuin draait het om de dieren, bij een kabelaar om de televisie- en internetaansluitingen. Online publiceren is iets wat ze erbij doen. Iets wat ze steeds meer erbij moeten doen.

Goede content maken kost tijd. En tijd is geld. Goede content maken vraagt expertise en die expertise opdoen kost ook tijd en dat is dus ook weer geld. Goede content maken is dus niet goedkoop of gratis. In goede content moet je investeren.

[button link=”http://www.42bis.nl/2015/02/maak-liever-geen-goede-content-richt-redactie-dan-decentraal/” type=”big” newwindow=”yes”] Lees verder op 42Bis[/button]

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.