Nieuw

Blog

Home / How-to  / Google Adwords tips

Schrijven doe je allang niet alleen maar voor je eigen website. Op allerlei plekken komen de tekstkeuzes die je op je site maakt weer terug. Denk bijvoorbeeld aan de Googleresultaten. En met de komst van Google Adwords is een heel nieuw spel van start gegaan. Hoe zorg je er in die paar zinnetjes voor dat je een googlezoeker niet alleen verleidt tot klikken op jouw advertentie, maar dat ze ook converteren op jouw site?

Eigenlijk klik ik liever niet op de betaalde links in de Google-resultaten. Zelfs waneer ik op zoek ben naar informatie over een specifiek product, klik ik liever op de organische reslutaten. De gesponsorde koppelingen zijn vaak schreeuwerig en doen me vermoeden dat iemand een poging gaat wagen me iets door de strot te duwen. Maar wanneer de link er relevant en niet al te duwerig uitziet ben ook ik niet te beroerd om eens een kijkje te nemen om te zien of het me wat oplevert. Het kán dus wel. Hieronder 3 tips om je google ads beter te maken.

1. De kop telt

Ga goed na waarom iemand een bepaalde zoekterm intikt. Stel ik tik DVD-speler in, waar ben ik dan naar op zoek? Ik heb niet op een specifiek merk gezocht. Waarschijnlijk ben ik nog in de oriëntatiefase en vooralsnog vooral op zoek naar de beste DVD-speler, voor het minste geld. Als de kop – die in een google ad toch erg opvalt – niet meer te bieden heeft dan “DVD-Speler” is de kans dat ik erop klik bijzonder klein.

De onderste advertentie sluit veel beter aan bij wat ik zoek. Dit is natuurlijk geen wetenschap. Je wéét niet in welke fase je potentiële klant zit met zijn specifieke zoekwoord, maar een educated guess is geen slechte start. Het punt is dat het van belang is om hier op z’n minst over na te denken.

2. Ook deze advertenties behoeven eindredactie

Om deze tip te illustreren had ik maar 4 pogingen nodig. Ik surfte naar Google, tikte wat woorden in van artikelen die ik in de kamer zag staan en BINGO: een tekstfout. Het is heel erg basaal en heel erg logisch: zorg ervoor dat je teksten foutloos in je advertentie staan. Ook Google advertenties moeten worden nagekeken door een redacteur. Zelfs als je denkt dat je Nederlands goed is, loop je het risico op fouten. En gebruik je een bureau dat gespecialiseerd is in Adwords, hou ze dan goed in de smiezen. Het is het imago van jouw bedrijf dat op het spel staat.

Als je de fout in de bovenstaande advertentie niet ziet, is deze tip overigens nóg belangrijker.

3. Relevante advertentie

Zoek ik naar een voordelig horloge, dan krijg ik als eerste Google ad een link naar een reissite. Daar heb ik natuurlijk geen drol aan als ik een horloge wil hebben. Prijsschieten op zoekwoorden is risicovol. Niet alleen heeft het een negatieve invloed op je reputatie, maar het levert ook nog eens weinig op. Krijg je mensen toch zo ver dat ze klikken, dan is de kans groot dat ze ook zo weer weg zijn. Gewoon niet doen. Google is gebouwd op relevantie. Google is een succes. Hou het dus ook gewoon relevant.

4. Relevante landing

Okay, je hebt me zo ver dat ik klik. Geen foutjes in de tekst, een aansprekende kop, helemaal goed. Na mijn klik kom ik op een pagina waar helemaal niet staat wat er wordt beloofd of waar ik te lang moet zoeken naar een call-to-action. Met hyperspoed klik ik terug naar de zoekresultaten in Google en kies je concurrent om zaken mee te doen. De landingspagina is na het hebben van een correcte advertentie van levensbelang. Het liefst een pagina geoptimaliseerd voor een specifieke advertentie, zodat mijn ervaring na het klikken aansluit op de verwachting die ik heb bij de advertentietekst.

Klik ik na het zoeken naar een voordelig horloge op de bovenstaande advertentie, dan kom ik op een pagina waar de call-to-action bijna onvindbaar en zelfs onherkenbaar is. Liever was ik direct op de vervolgpagina gekomen, met net iets meer uitleg inclusief link naar echt uitgebreide uitleg.

Vier is geen mooi getal voor een lijstje, maar ik hou het even hierbij. Natuurlijk zijn er nog allerlei andere tips te verzinnen. Die hoor ik ook graag van jullie in de reacties.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.