Nieuw

Blog

Home / Usability  / Formulieren maandag: de Pluim

Het is weer bijna tijd voor het kerstpakket. Dikke kans dat je werkgever ook dit jaar weer een poging waagt om origineel te zijn. Geen kartonnen doos met potjes geconserveerde vruchten, ragoutbakjes en een handzaam flesje jonge jenever. Nee, in deze innovatieve 2.0 tijden moet alles crea én bea. Je loopt dus het risico of de kans – afhankelijk van hoe jij het ervaart – op bijvoorbeeld een Pluim. De Pluim is een digitale bon die je kan inruilen voor een leuke belevenis. Laat die pot met goedkope knakworsten voor wat hij is en ga raften of kanoën.

De Pluim is dan ook het onderwerp van deze formulieren maandag. Dan weet je in elk geval wat je werkgever heeft moeten doorstaan om jouw Pluim te regelen.

Informatie aanvragen

Aangezien ik geen eigen bedrijf heb en ook geen plannen om een specifiek persoon met een Pluim te verblijden, kies ik voor de optie Informatie aanvragen. Ik kom dan op een redelijk lang ogend formulier. Dit formulier bestaat wel uit maar één pagina. Dat is in elk geval nog een beetje overzichtelijk.

Persoonlijk en verplicht

Alleen al qua persoonlijke gegevens moet ik nogal wat opgeven. Ik zie dat ik een brochure toegestuurd krijg. Omdat ik zowel e-mail als huisadres verplicht  op moet geven, vraag ik me af wat voor brochure ik krijg: digitaal of papier. Als ik zelf mocht kiezen, zou ik voor de digitale gaan. Die kunnen ze in elk geval sneller bij mij krijgen. Maar goed, die keuze komt nergens terug, noch wordt duidelijk wat voor brochure het is.

Naast e-mail en huisadres is ook mijn telefoonnummer verplicht. Daar heb ik een hekel aan. Waarom moet ik die opgeven. Ik wil helemaal niet gebeld worden. Ik wil eerst rustig een mening vormen voordat ik een verkoper aan de lijn krijg. Als ik eraan toe ben neem ik zelf wel contact op.

Wat is mijn bestelling? Ik zoek toch informatie!

Bij het volgende vakje moet ik nu al invullen om hoeveel Pluimen het zou gaan, mocht ik over zou gaan tot bestellen.  En ook wat voor soort Pluim ik dan in gedachte had. Man, ik ben informatie aan het opvragen en juist nog niet aan het bestellen. Dat kan ik namelijk via de site ook al doen. Okay, het invullen van deze velden is niet verplicht, maar ik erger me er wel aan. Ze dragen daarnaast ook bij aan de langdradigheid van het formulier.

Stiekem toch verkopen

Aha, daar komt de aap uit de mouw. Ze willen me het liefst alvast een offerte sturen. Ook dat kan ik elders op de site aanvragen. Gezien het feit dat ik bij dit specifieke formulier ben aanbeland, is de kans klein dat ik die offerte wil hebben. Wat een drammers.

Meer informatie..oh nee, toch niet

De volgende velden zijn onbegrijpelijk. Onder elk kopje staat een link zie de slideshare) . De links zijn allemaal op een manier geformuleerd die doet denken dat je na het aanklikken meer informatie krijgt als invuller van het formulier. Maar dat is helemaal het geval niet. Het bedrijf krijgt (nog) meer informatie over je bestelling. Erg vervelend en misleidend. Nogmaals, ik ben er nog helemaal niet uit. Ik wil juist informatie hebben en niet informatie uitdelen.

Pluim

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: pluim formulieren)

Conclusie en beoordeling

De pluimen zelf zijn vast heel leuk, maar het formulier waarmee je informatie aan kan vragen is een draak. Het is duidelijk dat de velden zijn bedacht vanuit het bedrijf en niet vanuit de (potentiële) klant. Een klant wil niet méér invullen dan nodig is voor een informatieaanvraag. Een klant wil ook graag weten wat hij krijgt. Daarnaast wil een klant graag gerespecteerd worden in de fase waarin hij zit. In dit geval is dat de onderzoeksfase en niet de koopfase. De mensen van de pluim kunnen het formulier terugbrengen naar alleen het eerste deel en de rest droppen. Geïnteresseerde klanten beantwoorden die andere vragen zodra ze zo ver zijn.

Verder mist het formulier elke vorm van uitleg of helpteksten en zijn de teksten vaak misleidend. Dit formulier krijgt van mij een 3.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.