Nieuw

Blog

Home / Blogging  / Bloggen voor newbies

Natuurlijk heb jij allang een blog. Dit artikel is dan ook niks voor jou. Gewoon overslaan. Maar voor de mensen die nog niet bloggen, heb ik wat blogtips op een rijtje gezet. En wie weet, als doorgewinterd blogger heb je misschien ook nog wel wat aan mijn tips.

Waarom?

Natuurlijk is een blog geen eerste levensbehoefte. Je kan makkelijk een zinvol bestaan hebben zonder dat je dat bestaan dagelijks deelt met een grote (of minder grote) schare lezers. Toch is er een aantal redenen te bedenken om wél te bloggen:

  1. Schaamteloze zelfpromotie
    Misschien ben je freelancer of op zoek naar een nieuwe uitdaging. Mensen aanspreken en jezelf verkopen is dan erg belangrijk. Vertel aan iedereen dat je goed kan schrijven en het internet begrijpt als geen ander. Maar zou het niet veel mooier zijn als mensen dat zelf kunnen constateren?  Een weblog is een prima manier om je kunsten te verkopen en te laten zien dat je bent wat je zegt te zijn.
  2. Goeroe
    Spreken op congressen, interviews, mensen die willen weten wat JIJ vindt: het leven van een goeroe. Maar om goeroe te worden moet je jezelf en je (niet eens altijd even briljante) ideeën wel promoten. Niks handiger dan een weblog. Zit jij vol met verrassende ideeën over een specifiek onderwerp en sta je graag in de schijnwerpers? Start een blog,  verzin nieuwe buzzwoorden en voor je het weet loop je alle congressen af.
  3. Aanscherpen
    Je kan je log natuurlijk ook gebruiken om je gedachten te scherpen over willekeurig welk onderwerp dan ook. Door je ideeën op te schrijven en te delen met anderen ontstaat er vaak discussie. Misschien word je overtuigd door je bezoekers of juist gesterkt in wat je al vond. Wat de uitkomst ook is, je wordt gedwongen scherp(er) te zijn en dat is nooit een slecht plan.
  4. Proeftuin
    Het is wel erg slordig als je als contentspecialist of webgirl zelf geen site hebt. Niet alleen omdat een potentiële klant je op webgebied toch wat minder serieus neemt. Maar ook omdat een eigen site je de kans biedt om van alle facetten van het webbouwen wat kaas te eten. Je moet een techniek kiezen, een layout (visual design), een structuur (interactiedesign), content schrijven (contentcreatie/webredactie), bezoekers trekken (internet marketing), gevonden worden door Google (SEO), je statistieken in de gaten houden en op basis daarvan optimaliseren (webanalytics) en ga zo maar door. Met andere woorden, een eigen site geeft je inzicht in het volledige werkgebied van een Contentgirl. Wel in het klein, maar daarmee is het niet minder waardevol.

Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen om een eigen weblog te starten. Waarvan de belangrijkste is, dat het gewoon leuk is om te doen.

Hoe?

Okay, je bent overtuigd en gaat aan de slag met een eigen weblog. Maar hoe doe je dat “aan de slag gaan”? Ten eerste kies je of je zelf een weblog wil hosten of dat je het bij een gratis of betaalde dienst doet. Het voordeel van zelf hosten is dat je veel meer vrijheid hebt om het weblog eruit te laten zien zoals jij graag wil en dat onder een zelfgekozen adres. Daarnaast kan je gebruik maken van net zoveel widgets als je zelf wil. Widgets zijn overigens kleine programmaatjes die je weblog kunnen opleuken. Onderaan dit artikel kan je bijvoorbeeld een stem uitbrengen, dat doe je dan met behulp van een widget.

Zelf hosten of niet

Het nadeel van zelf hosten is dat het kosten met zich meebrengt en dat je je moet verdiepen in de techniek waar je gebruik van gaat maken. Dat eerste is een minimaal nadeel. Tegenwoordig zijn hostingpakketten niet erg duur meer en ook het registreren van een domeinnaam is erg te betalen. Qua techniek moet je wel een beetje doorzetten. De meeste blogapplicaties zijn niet erg ingewikkeld, maar als je nog nooit hebt gehoord van FTP, plugins, themes en nog zo wat termen, dan zal je echt wat tijd moeten investeren om je site aan de praat te krijgen. Heel charmant knipogen naar iemand die al wel weet wat ze doet is natuurlijk ook nog een optie.

Pakketten die je kan gebruiken als je zelf host

Gratis weblogdiensten

Er zijn van beide opties nog veel meer links te bedenken, maar dit is een goed begin.

Blog do’s

Ik hou het op Do’s want ik ben positief ingesteld en helemaal The secret-savvy. Wat je niet moet doen spreekt voor zich: gewoon de Do’s omdraaien!

  • Bied regelmatig nieuwe content
    Je bezoekers moeten het gevoel krijgen dat ze bij jou terecht kunnen en op je kunnen rekenen. Als je sporadisch iets schrijft komen je bezoekers ook maar sporadisch een kijkje nemen.
  • Een RSS feed bieden
    De meeste blogsoftware is standaard uitgerust met deze optie. Zorg er wel voor dat je RSS feed gemakkelijk te vinden en toe te voegen is voor je bezoekers. Gebruik Feedburner om ook statistieken bij te houden van je feeds.
  • Ga het gesprek aan
    Je hebt een stuk geschreven en krijgt reacties. Het is erg belangrijk om het geprek met je bezoekers aan te gaan. De reageerder in kwestie heeft zijn best gedaan om je stuk niet alleen te lezen en er wat van te vinden, maar om dat ook met je te delen. Het minste wat jij kan doen is daarop reageren.
  • Promoot je site
    Natuurlijk is het ook best leuk als alleen je zus een trouwe lezer is van je weblog. Maar het is nog leuker als je een wat groter publiek weet te bereiken. Als contentgirls ben je vast al lid van allerlei social network sites zoals Hyves, MyBlogLog, Twitter etc. Ben je dat nog niet, word dan gauw lid en voeg iedereen die je kent toe. Dit soort sites zijn een prima manier om je weblog te promoten.
  • Wees origineel
    Copy en pasten is erg saai. Zelfs als je gewoon een leuke link hebt gevonden is het voor je lezers leuker als je die link in een leuk verhaaltje weet te verpakken. En teksten stelen doe je natuurlijk al helemaal niet, maar dat spreekt voor zich.
  • Wees een sociale vlinder
    De blogosphere (oftewel het geheel aan blogsites) is een gemeenschap zoals alle anderen. Als jij je niet in de gemeenschap begeeft, is de gemeenschap ook niet bepaald geïnteresseerd in jou. Daarnaast speelt ook het middelbare school sfeertje van wij-zijn-vrienden en jij-hoort-er-niet-bij in de blogosphere een rol. Sociaal doen, cool zijn, vrienden maken, als je een succesvol blog wil hebben zal je er wat tijd in moeten investeren. Maar wie heeft nou ooit gehoord van een niet-coole contentgirl? Geen probleem dus deze do.
  • Op de koffie
    Ga eens op de koffie bij een andere weblog. Een beetje in het verlengde van de vorige Do. Alleen op je eigen log rondhangen kan pas wanneer je tot de Establishment behoort. Eerst zal je moeten investeren. Plaats reacties bij collega-loggers, link vanaf jouw site naar hun site, geef complimenten, vertel hoe mooi hun site is of als dat niet helpt hoe mooi zij zijn. Maar wel oprecht allemaal, anders levert het niks op.

Aan de slag

Heb ik je overtuigd? Ben je klaar om van 1997 naar 2002 te gaan? Mooi, dan zie ik de link naar jouw blog graag terug in de reacties. Nieuw of bestaand, we maken graag vrienden.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.